Home  ›  Blog  ›  Trend-uri  ›  e-TVA, o nouă inițiativă de digitalizare a statului român



e-TVA, o nouă inițiativă de digitalizare a statului român

March 4, 2024


Trend-uri

În anul 2024, constatăm progrese tangibile către o digitalizare completă a României, însă acest demers vine la pachet cu o creștere a responsabilității fiscale pentru toți contribuabilii. Așadar, în ultimii ani, statul român a implementat o serie de inițiative menite să simplifice și să eficientizeze procesele fiscale pentru mediul privat. Acestea joacă un rol esențial în modernizarea operațiunilor financiare și de administrare a taxelor și impozitelor.

Una dintre aceste inițiative este e-TVA, un sistem electronic de gestionare a taxei pe valoarea adăugată. Sistemul va intra în vigoare de la data de 1 august 2024, fiind introdus prin OUG 116/2023  și va reprezenta un decont de TVA precompletat de către autoritățile fiscale pornind de la e-Factura.

Împreună, e-TVA și e-Factura reprezintă doi piloni centrali în procesul de digitalizare al administrației fiscale din România. e-TVA permite contribuabililor să raporteze și să înregistreze TVA-ul în mod automat și eficient, prin intermediul platformelor și aplicațiilor specializate. Pe de altă parte, e-Factura facilitează emiterea, recepționarea și stocarea facturilor în format electronic, într-un mod securizat și eficient utilizând Spațiului Privat Virtual. e-TVA va fi conectat la sistemele e-Factura și e-Case de marcat, cu scopul extragerii și cumulării informațiilor pentru a genera deconturi de TVA.

Scopul sistemului e-TVA

Sistemul Informatic Național RO e-TVA va permite automatizarea procesului de completare a informațiilor referitoare la tranzacțiile impozabile în deconturile de TVA. Practic, acesta va oferi contribuabililor deconturi precompletate de TVA ce se bazează pe informațiile din e-Factura și e-Casele de marcat pentru a facilita gestionarea lor. Utilizând SPV, companiile vor putea efectua înregistrarea și raportarea TVA-ului în mod automat și eficient, cu scopul de a-și reduce povara administrativă.

Cine va trebui sa se conformeze?

Conform legislației în vigoare, e-TVA va fi obligatoriu pentru toți contribuabilii înregistrati în scopuri de TVA care desfășoară activități economice în România. Începând cu data de 20 august 2024, firmele eligible ar trebui să primească primul decont de TVA precompletat de către autorități prin intermediul Spațiului Virtual Privat (SPV), un serviciu furnizat de ANAF.

Implementarea acestui sistem vine cu obligația pentru contribuabili de a depune rapoarte privind operațiunile lor de vânzare și cumpărare care implică TVA-ul, precum formularul D300. Așadar, este imperativ ca toți contribuabilii să se informeze cu privire la cerințele și obligațiile impuse de e-TVA și să se pregătească adecvat pentru adoptarea noului sistem electronic.

Obligații și sancțiuni în caz de neconformare

Contribuabilii care intră sub incidența e-TVA vor trebui să depună declarațiile care conțin informații detaliate despre tranzacții, inclusiv suma totală a TVA-uO  colectat și dedus. Neglijarea sau nerespectarea obligațiilor de raportare poate atrage sancțiuni financiare și alte consecințe legale, cum ar fi suspendarea activității sau chiar anularea înregistrării în sistemul de TVA.

Limitări ale sistemului

E-TVA se va baza, inițial, pe facturile electronice și bonurile fiscale. Din acest motiv, nu ne putem aștepta ca precompletarea să funcționeze pentru operațiunile din relația B2C. Decontul TVA precompletat de către autoritățile fiscale nu va avea capacitatea de a înregistra toate operațiunile, în contextul în care un număr important de contribuabili emit facturi către persoane fizice (ex: facturi de utilități. telecomunicații, etc)facturi care nu sunt raportate în e-Factura. Așadar, atunci când discutăm despre facturile pentru utilități sau operațiunile financiare desfășurate în relația B2C, e-TVA nu aduce nicio schimbare semnificativă.

Totodată, trebuie menționat că pentru ca acest sistem să își poată atinge cu adevărat potențialul maxim, ar trebui să fie integrat direct și cu declarația SAF-T. Ea conține, de fapt, toate informațiile necesare acestei raportări, de la tranzacții efectuate și până la autocolectări de TVA. Însă, acest proiect este „programat” pentru anul 2025, moment în care și micii contribuabili vor adopta raportarea SAF-T.

Concluzie

Digitalizarea fiscală aduce o serie de beneficii semnificative atât pentru contribuabili, cât și pentru autoritățile fiscale. Prin eliminarea proceselor manuale și introducerea sistemelor electronice, se reduce riscul erorilor umane, se optimizează timpul și resursele implicate în administrarea fiscală și se crește nivelul de colectare al taxelor la bugetul de stat.

e-TVA reprezintă o inițiativă importantă în demersul de digitalizare al statului român și simplificare a proceselor fiscale pentru contribuabili. Conexiunea directă cu e-Factura oferă un mecanism integrat de gestionare a tranzacțiilor comerciale și a TVA-ului. Astfel, digitalizarea relației cu statul este acum o oportunitate pentru companiile private de a își crește eficiența și de a avansa către un mediu de afaceri mai modern și mai competitiv.





#ANAF     #eTVA     #inițiative fiscale     #SoftOne    

Articole asociate