Home  ›  Blog  ›  Noutăți & Evenimente  ›  Alexandra Lucescu, Director General, SoftOne România: Piaţa din România a urcat în topul priorităţilor de dezvoltare ale grupului SOFTONE



Alexandra Lucescu, Director General, SoftOne România: Piaţa din România a urcat în topul priorităţilor de dezvoltare ale grupului SOFTONE

May 4, 2023


Noutăți & Evenimente

Ce schimbări au adus provocările din 2022 asupra activității companiei?

În 2022, întregul mediu economic a fost marcat pe de-o parte de incertitudinile financiare și geo-politice care au determinat companiile să caute soluții pentru reducerea costurilor operaționale, dar și de inițiativele de digitalizare demarate de ANAF, precum SAF-T, e-Factura și e-Transport. În ambele scenarii, adoptarea soluțiilor software de business inovatoare a reprezentat soluția mediului de afaceri pentru a face față acestor provocări. Efectele, inevitabil, s-au resimțit și asupra activității noastre, iar în cadrul SoftOne am reușit să dezvoltăm cu succes noile aplicații menționate anterior, ce au devenit obligatorii pentru contribuabilii din România.

De asemenea, pentru a veni în întâmpinarea nevoilor tot mai crescute de digitalizare ale companiilor, în 2022 am lansat Soft1 Series 6, o nouă versiune a platformei noastre inovatoare, cu o interfață de utilizare mai intuitivă și mai rapidă, precum și cu funcționalități îmbunătățite. Totodată, am lansat și aplicații noi, precum Soft1 WMS, HRMS, Power BI, Business Robotics, Soft1 Fintech sau Soft1 Courier, tocmai pentru a reuși să răspundem cerințelor clienților de a obține rezultate rapide, cu resurse și costuri minime. Astfel, companiile care au ales soluțiile SoftOne și-au putut începe procesul de transformare digitală cu pași mici, ușor de efectuat, pentru digitalizarea tuturor operațiunilor. Mai mult, am integrat în portofoliul nostru de soluții software și aplicațiile dezvoltate de Regate, companie din grupul SOFTONE specializată în dezvoltarea soluțiilor de mobilitate a afacerii, pentru automatizarea tuturor operațiunilor de business din teren. Nu în ultimul rând, anul trecut a marcat și lansarea SoftOne Training Academy, singura academie de training din industria ERP. În concluzie, 2022 a fost extrem de dinamic și am reușit să ne dezvoltăm exponențial atât compania, cât și portofoliul de produse, pentru a susține cât mai eficient nevoile de transformare digitală ale clienților noștri, prin intermediul unor soluții inovatoare.

Cum ați decis să încheiați parteneriatul strategic cu webhotelier|primalres? Care sunt avantajele și ce planuri aveți pentru acest an?

Parteneriatul cu webhotelier|primalres a reprezentat un pas natural pe care l-am făcut pentru a putea satisface complet nevoile de digitalizare ale afacerilor din industria hotelieră, punându-le la dispoziție cel mai inovator sistem de property management, Hotelizer Cloud PMS. Astfel, prin colaborarea strategică pe care am încheiat-o cu webhotelier|primalres, un pionier în dezvoltarea soluțiilor hoteliere, dorim să contribuim într-un mod eficient la transformarea digitală a companiilor din industrie.

Hotelizer Cloud PMS este o soluție avansată, cu o interfață intuitivă și ușor de utilizat, care va putea fi utilizată de orice hotel, indiferent de dimensiune, pentru desfășurarea tuturor operațiunilor. Începând de la gestionarea rezervărilor, a operațiunilor de recepție și până la suportul complet al proceselor de back-office, prin integrarea soluției Hotelizer Cloud PMS cu aplicațiile din portofoliul SOFTONE Group, precum Soft1 Cloud ERP, fiecare afacere hotelieră își va putea automatiza complet toate operațiunile. Așadar, în acest an ne vom axa asupra promovării aplicației la nivel internațional prin intermediul rețelei de parteneri SoftOne, pe piețele din Grecia, România și Bulgaria, astfel încât să ajungem la cât mai multe companii care au nevoie de aplicația pe care o oferim.

Care a fost dinamica portofoliului de clienți pe parcursul anului trecut, comparativ cu anul 2021? În ce domenii sunt activi clienții Softone România?

În cadrul SoftOne, am înregistrat anul trecut o creștere de 55% a numărului de clienți noi comparativ cu 2021, creștere determinată pe de-o parte de inițiativele de digitalizare demarate de ANAF, dar și de dezvoltarea portofoliului de soluții pe care le oferim. Aplicațiile SoftOne sunt extrem de versatile, putând fi personalizate complet în funcție de nevoile fiecărei afaceri, așadar avem clienți din toate industriile, cu precădere din zona de servicii, producție, retail sau distribuție.

Câte birouri sau puncte de lucru aveți la nivel internațional? Câți angajați înregistrează Softone la nivel de grup? Sunt țări în care ați început să renunțați la anumiți angajați – care sunt acele țări și de ce ați luat această decizie?

Grupul SOFTONE formează unul dintre cele mai vaste ecosisteme tehnologice din Europa de Sud-Est, având în portofoliu 6 branduri (SoftOne, UNISOFT, PROSVASIS, Regate, Impact și cosmoONE). Cu sediul central în Atena, Grecia, compania deține subsidiare și în Salonic, Limassol, Nicosia, București și Sofia și are peste 500 de angajați la nivel internațional. Deși anul acesta tendințele la nivel global din industria IT sunt îngrijorătoare în ceea ce privește disponibilizarea de personal, grupul SOFTONE se află într-o continuă dezvoltare și nu am fost nevoiți să renunțăm la angajați. Dimpotrivă, recrutăm activ noi specialiști care să se alăture echipei noastre, pentru a continua expansiunea companiei.

La nivel național, aveți în plan să recrutați forță de muncă? Dacă da, câți oameni căutați și pentru ce funcții/roluri/poziții?

Fiind într-un continuu proces de recrutare datorită planurilor noastre de dezvoltare pe termen mediu și lung, angajăm cu precădere developeri și consultanți ERP în cadrul ecosistemului SoftOne. Am lansat SoftOne Training Academy tocmai în acest scop. Ne dorim astfel să ajungem la cât mai multe persoane care vor să obțină toate cunoștințele necesare pentru a lucra în domeniu sau care își doresc, pur și simplu, să facă o reconversie profesională către o industrie care le poate oferi mai multe beneficii.

Știm că la nivel global, companiile mari nu mai angajează IT-ști, chiar încep să dea afară din oameni. Cum vedeți acest trend, când va ajunge și pe piața din România acest trend?

Într-adevăr, la nivel global, începutul de an a venit cu vești mai puțin bune pentru industria globală de IT, unde zeci de mii de angajați au fost concediați în cadrul celor mai importante companii. Cu toate acestea, piața locală este în continuă dezvoltare, iar în ceea ce privește forța de muncă există chiar și acum un deficit de specialiști. În România, impactul global va fi  redus și nu ne așteptăm la o criză în industria locală, mai ales în contextul în care IT-ul se află în continuare în topul celor mai atrăgătoare domenii de angajare. Așadar, în cadrul SoftOne nu suntem afectați de acest trend întrucât creșterea companiei a fost organică și sănătoasă. Totuși, specialiștii IT vor deveni, cel mai probabil, mai precauți atunci când doresc să facă o schimbare a locului de muncă, iar stabilitatea financiară a organizației și oportunitățile de dezvoltare profesională vor juca un rol mai important decât până acum.

Cum vedeți evoluția pieței de profil în următorii doi ani, la nivel global?

În urma crizei COVID-19, industria de IT nu numai că a demonstrat cât este de rezilientă, ci s-a și dezvoltat considerabil. Companiile din toate industriile au conștientizat faptul că pentru a face față incertitudinilor din mediul de business la nivel macro, provocate de inflația crescută și instabilitatea geo-politică, trebuie să fie pregătite printr-o infrastructură digitală solidă. Astfel, estimăm că piața de profil se va dezvolta foarte mult și în următorii doi ani. Datele publicate în cadrul studiului „IT Services Market – Forecast (2023 – 2028)” efectuat de către Industry Arc arată că la nivel global industria de IT va atinge peste 1120 miliarde de dolari până în anul 2025.

Mai mult, odată cu creșterea în popularitate în rândul companiilor mici și mijlocii a soluțiilor software în Cloud, același studiu estimează că acest sector va câștiga peste 80% din cota de piață din industrie până în anul 2025. Totodată, integrarea tot mai accentuată a soluțiilor bazate pe inteligența artificială, Internet of Things și lansarea 5G au creat noi oportunități de dezvoltare în industria IT, oportunități care nu au putut fi explorate până acum.

Cum văd reprezentanții companiei Softone piața națională de IT&C? Ce potențial de dezvoltare are aceasta în 2023, comparativ cu alte țări dezvoltate?

În ultimii 10 ani, numărul firmelor din industria IT&C s-a dublat, iar în cadrul SoftOne estimăm continuarea tendinței de creștere și în 2023. Observăm deja că industria software se consolidează și devine un pilon din ce în ce mai important în dezvoltarea și digitalizarea economiei, chiar dacă piața încă nu a ajuns la maturitate. Conform celui mai recent studiu ANIS, creșterea sectorului IT a fost de aproximativ 15% anual, de trei ori mai rapid decât media națională.

Încă din anul 2022, piața din România a urcat în topul priorităților de dezvoltare pentru Grupul SOFTONE, iar întreaga strategie de dezvoltare are ca obiectiv o creștere exponențială, atât organică, cât și prin fuziuni și achiziții. Acest lucru este datorat faptului că în România ne confruntăm cu o segmentare puternică a pieței de IT. Există extrem de mulți dezvoltatori și furnizori locali care domină o anumită regiune sau un domeniu, însă nu există cu adevărat lideri de piață, cel puțin în industria business software. Trendul natural, pe care îl observăm deja pe marile piețe europene, va fi ca toți acești frunizori să se centralizeze într-un număr mult mai redus de jucători mari, care vor domina piața în următorii ani.

Așadar, în contextul în care România și-a asumat angajamentul ca 90% dintre IMM-uri să atingă un nivel de bază din punct de vedere al intensității digitale până în 2030, prin adoptarea tehnologiilor avansate precum sistemele ERP sau CRM în Cloud, cu siguranță industria din România se va dezvolta exponențial de la an la an, începând cu 2023. Pe de altă parte, comparativ cu țările dezvoltate există, în continuare un decalaj semnificativ care trebuie recuperat cât mai rapid. România s-a situat în 2022 pe ultimul loc în rândul țărilor europene dacă luăm în considerare indicele economiei și societății digitale, ceea ce demonstrează, încă o dată, că potențialul de dezvoltare este uriaș.

De ce are nevoie industria de IT pentru a se dezvolta și a susține creșterea accelerată în următorii doi ani?

Industria de IT din România are nevoie de 2 lucruri esențiale: în primul rând, de mai mulți specialiști. Există în prezent un deficit semnificativ de personal,  competiția dintre angajatori fiind acerbă în atragerea talentelor.  În contextul în care înregistrăm un punctaj sub media europeana în ceea ce privește numărul specialiștilor din domeniu încadrați în muncă (2.6% față de 4.5% media europeană), dezvoltarea industriei în același ritm accelerat nu va fi posibilă fără a forma mai mulți specialiști.

În al doilea rând, pentru dezvoltarea industriei de IT este necesară educația antreprenorială, financiară și digitală a companiilor. Acum, majoritatea managerilor ajung la concluzia că au nevoie de transformarea digitală a operațiunilor doar în momentul în care nu mai pot controla pierderile și aproape niciodată într-un mod proactiv, pentru a susține dezvoltarea business-ului. Este nevoie ca atât noi, dezvoltatorii de soluții software, cât și autoritățile din mediul public să ne implicăm mai mult în educarea pieței pentru a determina mediul de business să înțeleagă cu adevărat care sunt beneficiile digitalizării.

Cu ce cifră de afaceri a încheiat compania Softone România anul 2022?

SoftOne România a încheiat anul 2022 cu o cifră de afaceri cu 80% mai mare față de 2021 în cadrul celor două divizii, de servicii directe și dezvoltare produs, având o creștere de 55% a numărului de clienți noi și o creștere de 30% a vânzărilor pentru soluțiile în Cloud. Acest lucru demonstrează încă o dată faptul că soluțiile pe care le-am dezvoltat au devenit o necesitate pentru companiile mici și mijlocii din România. Creșterea a fost categoric impulsionată și de inițiativele de digitalizare demarate de ANAF, iar companiile eligibile s-au orientat către soluții business software compatibile cu noile reglementări în vigoare. De asemenea, organizațiile care au evitat până acum implementarea unui sistem ERP avansat au realizat faptul că acest pas a devenit iminent.

Cu ce cifră de afaceri estimați că încheie anul 2023 compania Softone România?

Pentru anul 2023 preconizăm o creștere a cifrei de afaceri cu 50%, în contextul intensificării cererii pentru soluțiile noastre odată cu lansarea Programului de Digitalizare al IMM-urilor. Dorim să ne dublăm așadar numărul de clienți în rețeaua de parteneri SoftOne și țintim totodată să creștem cu peste 50% vânzările de soluții în Cloud.

Cum vedeți evoluția salariilor din industria de profil?

Conform studiului publicat de ANIS, ultimele date financiare despre piața de IT din România arată că aceasta a depășit anul trecut valoarea de 9 miliarde de euro și nu există semne de încetinire. Ne așteptăm astfel ca și salariile din industrie să crească în mod concomitent. Totodată, trebuie să ținem cont și de faptul că România este foarte bine poziționată în regiune din punct de vedere al salariilor oferite specialiștilor IT, devansând țări precum Bulgaria, Grecia, Ungaria sau Polonia. Acum, domeniul este extrem de atractiv pentru forța de muncă din România, iar pentru a menține atractivitatea salariile trebuie să evolueze într-un mod pozitiv.

Ce planuri de dezvoltare aveți pe termen scurt, mediu și lung în ceea ce privește piața din România?

Scopul nostru este să devenim unul dintre cei mai importanți furnizori de soluții business software 360 pentru transformarea digitală a companiilor din România, atât prin dezvoltarea operațiunilor companiei, cât și prin extinderea rețelei de parteneri SoftOne la nivel național. Astfel, am făcut deja primii pași în acest scop prin dezvoltarea portofoliului de soluții SoftOne pe care le oferim, cât și prin integrarea sub umbrela noastră a unor branduri consacrate deja pe piața elenă, precum Unisoft, Prosvasis, Regate, Impact, CosmoONE, branduri pe care dorim să le comercializăm și în România. În prezent, ne axăm asupra consolidarea echipei SoftOne și a resurselor pe care le avem disponibile, astfel încât să devenim din ce în ce mai competitivi pe piață și să ne susținem cât mai eficient partenerii în vederea expansiunii pe care ne-o dorim.

 





#Cloud     #Consultant ERP     #e-factura     #ERP     #IT     #Soft1 Cloud ERP     #SoftOne     #SOFTONE Group    

Articole asociate